De leerkracht centraal

Basisscholen 1

Basisschool 2

Ondersteuning voor een leerkracht

 

Welke rekendoelen zijn cruciaal tijdens of na thuisonderwijs? Een leerling scoort goed op de methodegebonden toetsen, maar valt uit op de Cito-toets. Hoe krijg je de Cito-score omhoog? Geef je leerlingen die de tafels niet geautomatiseerd krijgen een tafelkaart, of is het beter dat niet te doen? Hoe geef je je rekenlessen vorm aan een zwakke rekenklas in groep 5, die de doelen van groep 4 nog niet hebben behaald?

Heb jij ook specifieke leerlinggerelateerde vragen over je rekenonderwijs?
Maak dan gebruik van de één op één online/telefonische consulten van Cedin. Samen kijken we naar de situatie en komen we tot een aanpak. Iedere zwakke rekenaar zal zichtbaar baat hebben bij de impulsen die jij aan je rekenonderwijs geeft.

Hoe werkt het?
Voor de consultgesprekken schaf je een ‘strippenkaart rekenonderwijs’ aan, waarmee je gebruik kunt maken van in totaal 5 of 10 contacturen. Je kunt zelf aangeven wanneer je behoefte hebt aan contact met de rekenspecialist. Leerkrachten, IB’ers en schooldirecteuren van één school kunnen gebruikmaken van dezelfde strippenkaart.

Waar kun je de rekenspecialist voor inzetten?

Ik denk op uiteenlopende, leerlinggerelateerde, gebieden met je mee. Denk bijvoorbeeld aan:

  • -Praktische ondersteuning bijvoorbeeld bij een goede blokvoorbereiding
  • -Uitleg over het wel of niet kiezen voor een bepaalde rekenstrategie
  • -De inzet van het rekenmuurtje
  • -Meedenken met trajecten voor individuele leerlingen, bijvoorbeeld bij ERWD
  • -Het samen opstellen van een handelingsplan/OPP/eigen leerlijn/leerroute
  • -Het wegwerken van hiaten bijvoorbeeld op het gebied van automatiseren