Wie zijn wij
Dit was het VoldoendeGoed team in 2017
Jessica van der Straaten – Melsen, info@voldoendegoed.nl en J.vanderstraaten@cedin.nl
Eigenaar/R.T.-er VoldoendeGoed.nl
Hoi, ik ben Jessica van der Straaten-Melsen en ik ben de eigenaar van VoldoendeGoed.nl. Na de PABO heb ik een aantal jaren les gegeven in op een basisschool in Delft. Ik merkte al vrijwel direct dat ik niet aan alle hulpvragen van de leerlingen kon voldoen, omdat ik te weinig expertise bezat. Ik heb toen de opleiding RT voortgezet leren afgerond en vele cursussen gevolgd o.a. op het gebied van beelddenken, dyslexie en dyscalculie. Toen ik verhuisde naar Leeuwarden in 2010 heb ik het roer omgegooid en ben ik voor mezelf begonnen. Dit bleek een goede keuze omdat op bijna alle scholen de RT-er is wegbezuinigd, maar gezien het passend onderwijs er leerlingen zijn die baat hebben bij 1 op 1 begeleiding. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een goedlopende praktijk met veel leerlingbegeleiders/onderwijsassistenten waarvan eenieder een eigen kijk en expertise met zich meebrengt. Ik heb me voornamelijk verdiept in rekenproblemen en dyscalculie. Ik gaf individuele RT en werkte graag samen met scholen om het rekenonderwijs te verbeteren. Daarnaast heb ik in 2015 de 3-jarige opleiding tot beeldend coach afgerond. Ik kan hierdoor de tekentaal lezen en zet in de RT wel eens het tekenen in om het zelfvertrouwen van de leerlingen te bevorderen. Het (non)verbaal uiten van gevoelens heeft namelijk een gunstige uitwerking op je psyche en leervermogen. Leerlingen worden vaak onzeker als ze problemen ervaren in het leren en dat kan ze blokkeren. We versterken in de begeleiding met name de relatie, competentie en autonomie. Omdat veel leerlingen een visuele leerstijl prefereren stemmen we onze begeleiding daar ook op af. Met medeauteur Bart Heinsbroek heb ik een rekenspel ontworpen en uitgegeven: WISTET. Dit rekenspel laat vooral zien wat de handeling is die schuilgaat achter de kale som. Vervolgens raakte ik in de ban van het rekenmuurtje van Bareka. Ik zag in mijn praktijk hoeveel leerlingen de sommen tot 20 zich nog niet eigen hadden gemaakt en wat dit voor invloed had in hun rekenontwikkeling. Door het inzetten van het rekenmuurtje, ondervond ik bij welke bouwstenen het meestal mis ging en kon ik veel adequater hulp bieden. Ik heb dit vervolgens op vele scholen in Leeuwarden en omgeving het werken met Bareka geadviseerd en helpen inplementeren. Ik ontwikkelde een rekenkast op basis van dit rekenmuurtje met een aantal studenten, wat uitgroeide tot in productie gaan met Eelco Bosgraaf van Meer dan Meubels. Ik ben blij dat het werkveld veel plezier beleefd aan deze rekenkasten. Ik heb daar ook de deziemeter en de flipchute laten ontwikkelen. In 2020 werd ik gevraagd om te komen werken bij Cedin als onderwijsadviseur en rekenspecialist. Ik ben hier helemaal op mijn plek. Ik kan zowel leerlingen, leerkrachten en teams begeleiden op het gebied van rekenen. Dat betekent dat ik VoldoendeGoed heb gestopt. Onder deze naam post ik nog wel op sociale media en kun je mij ook bereiken. De afgelopen tijd ben ik ook druk bezig geweest met het ontwikkelen van Rekenvlot, wat een leermiddel is geworden om spelenderwijs tot automatiseren te komen in combinatie met het rekenmuurtje. Al mijn good practices in de afgelopen jaren heb ik erin kunnen verwerken: het leitnersysteem (bakjessysteem), de kleurkaarten (drempelkaarten), het geisoleerd aanleren van type sommen, eigenaarschap versterken, de rekenmotivatie vergroten, inzicht geven in de rekenontwikkeling, eerst power dan speed en last but not least het zelfvertrouwen bevorderen. Ik hoop dat Rekenvlot bij veel scholen zal aanspoelen en veel leerlingen met deze extra ondersteunen met plezier de 4 schateilanden +-x: zullen bereiken. Heb je vragen: op mij kun je rekenen